Regulamin
Regulamin
§1.
1. Rada Ochrony Pracy, zwana dalej „Radą”, w celu wykonywania swoich zadańmoże podejmować następujące działania:
- przedstawiać Prezydium Sejmu opinie i wnioski dotyczące warunków pracyi przestrzegania prawa w stosunkach pracy;
- opiniować projekty aktów prawnych dotyczących problematyki ochrony pracy;
- inicjować prace legislacyjne w sprawach dotyczących ochrony pracy;
- inicjować prace w celu ratyfikacji konwencji międzynarodowych oraz międzynarodowych norm z zakresu ochrony pracy i ergonomii;
- występować do organów administracji rządowej i samorządu terytorialnego oraz organizacji pracodawców i pracowników w sprawach związanych z ochroną pracy;
- występować do ministrów i kierowników urzędów centralnych o przedstawienie na posiedzeniu Rady informacji lub wyjaśnień dotyczących zagadnień stanowiących przedmiot prac Rady;
- wyrażać stanowisko w sprawie:
- sprawozdań rocznych z działalności Państwowej Inspekcji Pracy przed ich przedłożeniem Sejmowi i jego organom,
- corocznych programów działalności i zadań Państwowej Inspekcji Pracy,
- okresowych informacji i ocen wynikających z bieżącej pracy Państwowej Inspekcji Pracy, dotyczących w szczególności ważnych zadań doraźnych, gospodarki finansowej, polityki kadrowej, współpracy z instytucjami zagranicznymi, działalności w zakresie szkolenia inspektorów pracy, współdziałania z innymi organami nadzoru i kontroli warunków pracy, współdziałania ze związkami zawodowymi i społeczną inspekcją pracy;
- przeprowadzać doraźne wizytacje okręgowych, inspektorów pracy;
- przedstawiać Marszałkowi Sejmu, w uzasadnionych przypadkach, wnioski w przedmiocie rozważenia zmiany na stanowisku Głównego Inspektora Pracy;
- występować, w uzasadnionych przypadkach, do Głównego Inspektora Pracy z wnioskiem o rozważenie zmian na stanowiskach zastępców Głównego Inspektora Pracy oraz okręgowych inspektorów pracy;
- współpracować z organizacjami międzynarodowymi i zagranicznymi instytucjami zajmującymi się problematyką ochrony pracy i ergonomii w celu wymiany doświadczeń w zakresie techniki i organizacji pracy.
2. Rada może upoważnić Prezydium Rady do podejmowania w jej imieniu wskazanych przez siebie czynności.
§2.
1.Rada składa Prezydium Sejmu coroczne sprawozdanie ze swej działalności.
§3.
1. Do realizacji zadań i uprawnień Rada wyłania ze swego składu stałe i doraźne zespoły robocze, które przygotowują projekty stanowisk i opinii będących przedmiotem prac Rady.
2. Zespoły działają według ustalonego przez siebie trybu postępowania.
§4.
1. Pracami Rady kieruje Prezydium Rady, zwane dalej „Prezydium”- jako organ wykonawczy.
2. Prezydium tworzą przewodniczący Rady, jego zastępcy oraz sekretarz Rady.
3. Do zadań Prezydium należy w szczególności:
- opracowywanie projektów planów pracy Rady podlegających zatwierdzaniu przez Radę;
- ustalanie terminów posiedzeń i porządku obrad;
- koordynowanie prac stałych zespołów roboczych Rady oraz powoływanie zespołów dla potrzeb doraźnych;
- przygotowywanie okresowych sprawozdań z działalności Rady i jej Prezydium oraz realizacji uchwał Rady;
- występowanie o opracowanie ekspertyz i opinii w sprawach stanowiących przedmiot pracy Rady;
- prezentowanie stanowisk i opinii Rady.
4. Prezydium działa według ustalonego przez siebie trybu postępowania. O przeprowadzeniu posiedzenia Prezydium z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość decyduje przewodniczący Rady.
5. Posiedzenia Prezydium są protokołowane.
§5.
1. Posiedzenia Rady odbywają się według planu zatwierdzonego przez Radę.
2. Dodatkowe posiedzenia mogą być zwołane na wniosek przewodniczącego lub co najmniej 1/3 członków Rady, w terminie dwóch tygodni od daty złożenia wniosku.
3. Posiedzenie Rady lub jego część mogą być prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość. Decyzję o przeprowadzeniu posiedzenia w tym trybie podejmuje przewodniczący Rady, po zasięgnięciu opinii Prezydium. Zastosowane środki komunikacji elektronicznej mają w szczególności umożliwić: składanie wniosków, zajmowanie stanowiska w sprawach będących przedmiotem posiedzenia oraz udział w głosowaniu, w sposób umożliwiający identyfikację osoby.
4. O terminie posiedzenia Rady i porządku obrad jego uczestnicy są powiadamiani co najmniej 7 dni wcześniej, a w przypadku posiedzenia, o którym mowa w ust. 3 – co najmniej 3 dni wcześniej.
5. Przepisy ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio do posiedzeń zespołów roboczych Rady.
6. Jeżeli z przyczyn technicznych przeprowadzenie posiedzenia Rady lub zespołów roboczych Rady z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość w ustalonym terminie będzie niemożliwe (w szczególności ze względu na nieprzewidzianą kolizję z posiedzeniem Sejmu lub komisji sejmowej), termin posiedzenia może być ustalony na nowo bez zachowania terminów, o których mowa w ust. 4, za uprzednim powiadomieniem telefonicznym i mailowym.
§6.
1. Rada swoje stanowiska i opinie wyraża w formie uchwał.
2. Uchwały zapadają większością głosów przy udziale co najmniej połowy ogółu członków Rady, w głosowaniu jawnym. W przypadku gdy w wyniku głosowania za i przeciw uchwale opowie się równa liczba głosujących, o przyjęciu uchwały rozstrzyga przewodniczący.
3. Uchwały dotyczące spraw personalnych zapadają większością głosów w głosowaniu tajnym, przy udziale co najmniej połowy ogółu członków Rady. W przypadku gdy w wyniku głosowania za i przeciw uchwale opowie się równa liczba głosujących, o przyjęciu uchwały rozstrzyga przewodniczący.
4. Rada może w formie uchwały podjąć decyzję o innej formie głosowania.
5. Uchwałom przyjętym przez Radę nadaje się kolejne numery i wpisuje do rejestruuchwał Rady.
6. Członkowie Rady mają prawo zgłosić zdanie odrębne do podjętych uchwał i uzasadnić je na piśmie. Uzasadnienie dołącza się do protokołu z posiedzenia Rady, jeżeli zostało złożone w Sekretariacie Rady w ciągu 7 dni od daty posiedzenia.
7. W posiedzeniu Rady mogą uczestniczyć osoby zaproszone przez jej Prezydium w związku z pracami Rady.
8. Posiedzenia Rady są nagrywane, a na podstawie nagrań tworzy się protokoły z posiedzenia w formie biuletynu z posiedzeń Rady. W przypadku posiedzenia przeprowadzonego w trybie, o którym mowa w § 5 ust. 3, stanowiska w sprawie i głosy w dyskusji mogą być składane na piśmie do protokołu w terminie do 3 dni od daty posiedzenia
§7.
1. Obsługę Rady zapewnia Kancelaria Sejmu, przez Sekretariat Rady
2. Do zadań Sekretariatu Rady należy:
- przygotowanie organizacyjne posiedzeń Rady i jej Prezydium;
- monitorowanie realizacji zadań wynikających z ustaleń podejmowanych przez Radę;
- przyjmowanie i wysyłanie korespondencji Rady;
- dostarczanie członkom Rady niezbędnych materiałów i informacji;
- obsługa techniczna i organizacyjna oraz organizowanie obsługi prasowej Rady, jej Prezydium i zespołów roboczych.
§8.
1. Członkowie Rady są obowiązani do czynnego uczestniczenia w jej pracach. Potwierdzony elektronicznie udział członka Rady w posiedzeniu przeprowadzonym w trybie, o którym mowa w § 5 ust. 3, jest równoprawny z innymi formami udziału w posiedzeniu Rady.
2. Członkowie Rady są obowiązani powiadomić sekretarza Rady o przewidywanej nieobecności w czasie posiedzenia.
3. Członkowie Rady otrzymują legitymacje podpisane przez Marszałka Sejmu.
- Krzysztof Gadowski
- Zbigniew Żurek
- Wojciech Szarama
- dr Barbara Godlewska-Bujok
- Zbigniew Janowski
- Dariusz Trzcionka
- Adam Dziedzic
- Bożena Borys-Szopa
- prof. Monika Gładoch
- dr Rafał Hrynyk
- Maria Małgorzata Janyska
- prof. Joanna Jurewicz
- dr Krzysztof Kaczorek
- Cezary Kaźmierczak
- Kazimierz Kimso
- Kazimierz Kleina
- Zbigniew Konwiński
- Janusz Kowalski
- Michał Lewandowski
- Jan Filip Libicki
- prof. Jacek Męcina
- Bogusław Motowidełko
- Jan Przywoźny
- Leszek Rymarowicz
- prof. Michał Seweryński
- prof. Grażyna Spytek-Bandurska
- Agnieszka Szczygielska
- prof. Ryszard Terlecki
- dr Józef Witczak
- dr Marta Zbucka-Gargas
Aktywności ROP

Zespoły problemowe

Zespoły problemowe Rady Ochrony Pracy to specjalistyczne grupy robocze powoływane w celu analizy i opracowywania rozwiązań w określonych obszarach związanych z ochroną pracy. Ich zadaniem jest przygotowywanie ekspertyz, opinii oraz rekomendacji dla Rady w kwestiach wymagających szczegółowego podejścia.
więcej